W województwie śląskim udostępniono kierowcom pierwszą zmodernizowaną jezdnię na fragmencie drogi krajowej nr 91 na odcinku łączącym Siedlec Duży i Koziegłowy. W efekcie możliwa będzie kontynuacja inwestycji w zakresie przebudowy drugiej jezdni. Zakończenie wszystkich prac powinno nastąpić w połowie bieżącego roku, w którym dobiegnie również końca modernizacja dwóch innych odcinków.
Droga krajowa nr 91, określana często przez kierowców mianem “starej jedynki” (przed powstaniem autostrady A1 była oznaczona jako droga krajowa nr 1), łączy Gdańsk z Podwarpiem nieopodal Siewierza w województwie śląskim. Choć większość ruchu przejęła przywołana autostrada, DK nr 91 pozostaje bardzo ważną trasą, zarówno w ruchu regionalnym, jak i tranzytowym. Wobec powyższego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje na niej kolejne inwestycje modernizacyjne. Przykładowo w województwie łódzkim wybudowane zostaną nowe fragmenty stanowiące obejścia
Srocka oraz
Radomska.
Z kolei w województwie śląskim DK nr 91 doczeka się przebudowy na odcinkach o łącznej długości ok. 40 kilometrów. W ubiegłym roku w lipcu dobiegła końca
modernizacja fragmentu łączącego Markowice z Brudzowicami, zaś w lutym udostępniono kierowcom po przebudowie stanowiącą część trasy
aleję Wojska Polskiego w Częstochowie oraz podpisano umowę na realizację
prac na odcinku Zawada – Siedlec Duży. Jak poinformowała GDDKiA na początku bieżącego roku, na zaawansowanym etapie znajdują się realizowane przez PORR roboty budowlane na fragmencie Siedlec Duży – Koziegłowy o długości blisko 4,5 kilometra.
Od dnia 8 stycznia kierowcy mogą już korzystać z pierwszej zmodernizowanej jezdni w kierunku Częstochowy na rzeczonym odcinku, na którym będzie odbywał się tymczasowo ruch dwukierunkowy, ponieważ inwestycja będzie kontynuowana w zakresie przebudowy drugiej jezdni. GDDKiA wskazuje, że zakończenie wszystkich prac nastąpi wraz z ułożeniem ostatniej warstwy nawierzchni na drugiej jezdni. Przypomnijmy, że realizacja inwestycji rozpoczęła się w 2023 roku w lipcu, zaś termin zakończenia prac w umowie z wykonawcą określono na listopad 2024. Tymczasem zaawansowanie prac w styczniu 2025 osiągnęło poziom zaledwie 45%. Jakie są przyczyny zaistniałej sytuacji?
Jak informuje zarządca państwowej sieci dróg, wykonawca przedłożył roszczenie terminowe z uwagi na konieczność wykonania dodatkowych prac, m.in. większego zakresu rozbiórki nawierzchni klinkierowej i podbudowy betonowej wystąpienia oraz z racji niekorzystnych warunków gruntowych. Wobec powyższego trwa uzgadnianie aneksu terminowego, na mocy którego termin zakończenia realizacji kontraktu powinien zostać określony na połowę bieżącego roku. Oznacza to, że w najbliższym czasie należy spodziewać się znaczącego przyspieszenia prac.
GDDKiA wskazuje, że oprócz rozpoczęcia przebudowy drugiej jezdni wykonawca zamontował już połowę ekranów akustycznych. Na półmetku znajdują się również prace w zakresie budowy kanalizacji odwodnieniowej. PORR kontynuuje również prace związane z budową i przebudową różnego rodzaju instalacji w zakresie kolizji z realizowaną inwestycją. Warto dodać, że na DK nr 91 w województwie śląskim trwa także modernizacja fragmentów Częstochowa – Nowa Wieś, którą również realizuje PORR, oraz Zawada – Siedlec Duży, za którą odpowiada z kolei konsorcjum NDI oraz NDI Sopot. Inwestycje mają zostać zakończone odpowiednio w trzecim kwartale oraz marcu bieżącego roku.